Dykning

Tjohoo, nu har jag äntligen fått dyka i Mexico. Jag kände att jag var tvungen att ta tag i det så igår (fredag) så åkte jag och en engelskman iväg och gjorde ett dyk i Casa Cenotes och ett i Dos Ojos. Casa cenote (cenoten där jag och Micke var och badade och jag har en blommig sarong på en bild under ett träd) är en del i det största undervattenssystemet i Yucatan-området med 180 km tunnlar under marken. Vi dök under mangrooveträd och besökte en begravningsplats för sköldpaddor. Här var det bräckt vatten vilket gjorde det "oljigt" på vissa ställen. Ljuset var blått genom öppningarna i taket och det var ett fint dyk! Sen fick vi lunch och åkte vidare till Dos Ojos som är det 3e största systemet med 65 km tunnlar. Där var det mer grottor och inte lika mycke fiskar som i Casa Cenote men här besökte vi en fladdermusgrotta och såg en massa härliga formationer längt ner under marken, här var det mörkare men det gjorde det bara spännande och ännu vackrare där solljuset nådde ner genom små källor och trädrötter. Jag har sett: barracudor, räkor, krabbor och en ål bland annat. Otroligt intressant och spännande att dyka runt under jorden i tunnlar som förut beboddes och användes som transportvägar av Maya-indianerna i området. Därför finns även en hel del människoskelett att skåda i vissa utav grottorna.

Förutom det har vi de senaste dagarna tagit det mycket lugnt, badat lite och jag har pluggat en hel del. Vädret har varit växlande och vi har inte haft med oss kameran när vi har varit ute. Nu laddar vi för Halloween och De dödas dag(ar) innan vi drar vidare senast måndag (tror vi) mot Chetumal. Det är lite svårt att slita sig från denna fina stad även om vi tröttnat på samma försäljare och vissa av restaurangerna, men vi kommer att sakna stranden och El Camello (fiskrestaurangen) och några ställen och människor till.


Kommentarer
Postat av: mor

Skönt att du gjort det där nu å har livet i behåll;D

2010-10-31 @ 07:56:05
Postat av: Kristin

heeeej! jag hade ju helt glömt bort att du hade en blogg!!! hur kunde jag?! men nu har jag iaf hittat den igen och läst igenom och jag kan inte annat än njuta med er samt bli lite avundsjuk så klart :) å mexico, el pais de mis sueños!!! vad glad jag är att ni har det så härligt och att ni är där och upplever allt det fina tillsammans. nu ska jag läsa här oftare. kramar från oss här i ett höstigt Bagis. xxxxxxxxxxxxxxxx

2010-10-31 @ 19:59:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0