Första helgen, Cervantinon

      

Då har vi avverkat första helgen på Cervatinofestivalen. "El Festival Internacional de Cervantino" är visst en av Latinamerikas största festivaler, mest inriktad på kulturevent med musik, konst, dans och teater. Namnet kommer av Miguel Cervantes (författaren till Don Quijote bla). Varje år bjuder man in en vänregion och ett vänland som får visa upp sig på Cervantinon i år är det regionen Zacatecas och Kanadas tur. 

Festivalen har varit otroligt lugn än så länge tycker jag med tanke på alla varningar vi fått innan. Jag har visserligen inte betalat in mig på ett enda evenemang men varför ska man göra det? Samtidigt som den "officiella" fesivalen pågår så hålls ju en gatufestival med olika artister som uppträder gratis (dom skickar runt hattar efter showerna, sover på madrasser och äter det de får tag på sa dom innan en show). Vi har varit på en spelning med Chicanos (Mexikaner som bor i USA) som spelade Reggae, en kvinna som sjöng kampsånger och en cirkusföreställning från Spanien (se bilderna nedan), förutom det så sjunger folk överallt, det är utställningar i varje hörn och mycket folk. Jag har inte så mycket bilder att visa för på kvällarna undviker jag att ta med mig så mycket saker ut då flera redan sett små lurvar till ficktjuvar som smyger runt.

Det stämmer i alla fall att priserna på mat och sånt stiger men det går att leva billigt om man vill ändå, vi samlas och lagar mat och har fest hemma hos vänner istället och igår på spelningen kostade ölen 10 pesos (typ 5 kronor, för en Corona) så överallt blir det inte dyrare... Sen finns det ju en massa god gatumat att smaska på, på bilden nedan äter vi Churros (friterade stänger med jordgubbssmak) och dricker öl medan cirkusartisterna showar för oss... 

Nä det värsta med Cervantinon SO FAR är att det inte finns tid till skolarbete och annat nödvändigt om man ska hinna med allt kul som finns att göra! :)


      

Kommentarer
Postat av: Kristina

Åh va roligt det låter, synd att de blivit kallare dock. Och jag har en notis till dig: vaddå cirkusartist? De där kan säkert jag också göra ;) Moahaha.



vad vill du ha i julklapp? har många idéer men vill veta ngt du vill ha?



Puss

2009-10-21 @ 01:03:56
URL: http://charade.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0