Alla helgon och Pappa

       

Nu när inte jag är hemma och tänder ljus på pappas grav (även om säkert min underbara syster gör det) så tänkte jag att jag skulle hedra de döda på Mexikanskt vis... Så igår förberedde vi i ett av rummen i huset ett altare som ska vara kvar i mer än en vecka efter Día de Muertos som är på måndag. Där satte jag blommor, ljus, dödskallar, hjärta med pappas namn, och saker som jag förknippar med honom som pilotglasögon, chokladpengar (mest för att han och jag åt punschflaskor tillsammans) och annat smått för att hedra honom och de andra dödas andar som jag känner finns hos mig... Här kan jag lägga till saker som jag hittar under denna vecka och även mat som andarna tyckte om när de levde och alkohol, man ska även hålla ljusen tända under hela tiden som altaret finns... Det är en väldigt vacker tradition... Även om jag tycker det är mysigt med alla ljusen på kyrkogårdarna hemma också!

       




Kommentarer
Postat av: Kristina

Hej allra käraste syster, jag tände såklart ett ljus på pappas grav, men tror ditt altare blev mer uppskattat.



Jättefin döskalle ni målade förresten. Längtar tills du kommer hem.



Puss

2009-11-01 @ 20:03:05
URL: http://charade.blogg.se/
Postat av: Kristina

Ps: Vad långt och fint ditt hår börjar bli ;) de här ska bli roligt! Ds.

2009-11-01 @ 20:04:13
URL: http://charade.blogg.se/
Postat av: mor

2009-11-03 @ 17:25:43
Postat av: mor

Det är jättefint gumman. Jag tände 2 ljus på pappas grav i lördags. Ett för pappa och ett för B-O.

2009-11-03 @ 17:27:51
Postat av: Anonym

Det är jättefint gumman. Jag tände 2 ljus på pappas grav i lördags. Ett för pappa och ett för B-O.

2009-11-03 @ 17:28:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0